olleojag.blogg.se

Inlagd gurka

Publicerad 2012-11-16 21:14:54 i Mat, bak och recept,

 
Idag har jag gjort egen inlagd gurka. Ett måste på mitt julbord.
Jag bjussar på receptet. Det är superenkelt!
 
Till 1 stor burk:
 
1 kg vanlig gurka
1 kruka dill
 
Lag:
1,75 dl ättiksprit
1 msk gula senapsfrö
1 msk bruna senapsfrö
5 dl strösocker
 
Skiva gurkan med osthyvel så skivorna blir tunna. Koka burken eller lägg den i ugnen för att få bort alla bakterier. När burken svalnat, varva gurka och dillkvistar. Det kan se ut som att all gurka inte kommer få plats, men det sjunker ihop när du häller på lagen och då kan du trycka i mer.
Blanda alla ingredienser till lagen i en kastrull och koka upp under omrörning. Koka tills sockret smällt och lagen är genomskinlig, ca 2-3 min. Häll lagen över gurkan. Låt stå i kyl minst 1 dygn innan du äter av den.
 
Del av kaka! Enjoy!
 
 

Kommentarer

Postat av: Sonja

Publicerad 2012-11-17 15:31:27

Tack för receptet. Jag kanske också ska prova. Det är ju sååå gott!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela