olleojag.blogg.se

Utvecklingssprång

Publicerad 2012-11-02 20:52:30 i Olle,

 
Jag har kommit på varför Olle är så missnöjd med allt just nu. Jag har läst förut om utvecklingssprång och att det första kommer runt en månads ålder. När jag googlade på det står det såhär:
Först kommer en stormig period. Sedan sker själva utvecklingen. Därefter är allt lugnt – tills det är dags för nästa utvecklingssprång.Bebisen genomgår 7 st utvecklingssprång. Klängperioden, som kan börja vecka 4–5, pågår allt mellan någon dag och en vecka. Vad händer? Synskärpan förändras, liksom kroppens omsättning av glukos. Barnet börjar gråta riktiga tårar och andas mer regelbundet. Barnet kan hålla sig vaket längre stunder och verkar vara mer medvetet om omvärlden....
Det stämmer precis! Olle är jätteklängig. Man kan inte lägga ner honom alls. Även om han har somnat och sover djupt, så vaknar han och börjar skrika efter bara någon minut när man lägger ner honom. När man bär upp honom igen så lugnar han sej och somnar om. Vi ser också att han tittar sej runt mer och ser nyfiket på allt runtomkring. Men imorgon får jag bärsjalen, så då blir det nog bättre när jag kan bära honom ännu mer och inte behöver lägga ner honom när jag måste ha händerna fria.. Win-win situation för både mamma och Olle!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela